Etika Penulisan Blog
Menurut Normaliza Abd Rahim (2014), blog merupakan
perbincangan dalam bentuk tulisan formal atau tidak rasmi. Sebelum menulis
sesebuah blog, etika penulisan blog perlu diambil kira. Antara etika penulisan
blog adalah seperti berikut.
Etika penulisan blog yang pertama adalah
pemilihan tajuk yang menarik yang boleh menarik perhatian semua
pembaca (Normaliza Abd Rahim, 2014). Tajuk menarik
ini boleh dimaksudkan dengan tajuk yang tepat yang dikehendaki oleh pengguna
media sosial ketika pencariannya didalam internet atau tajuk yang membuatkan
pembaca ingin tahu lebih lanjut tentang penulisannya. Tajuk tersebut perlulah
menerangkan atau menjelaskan keseluruhan apa yang ditulis di dalam blog secara perkataan
yang ringkas. Sebagai contoh, pembaca ingin mencari cara penyelesaian masalah jerawat. Penulis boleh jelaskan di
dalam tajuk tentang penulisan blog , contohnya, ‘5 cara penyelesaian masalah
jerawat secara berkesan’. Hal ini akan menarik pembaca untuk membaca blog
tersebut kerana penggunaan ayat berkesan.
Seterusnya,
etika penulisan blog yang kedua adalah cerita yang menarik yang boleh menarik
perhatian pembaca (Normaliza Abd Rahim, 2014). Cerita yang menarik ini
bermaksud cara penceritaan di dalam blog tersebut yang tidak membosankan
pembaca dan isi penceritaan yang tidak cliche atau terlalu umum dengan
pengetahuan masyarakat. Sebagai contoh, penulis blog tidak hanya menggunakan
ayat yang sama sahaja setiap penulisan. Hal ini akan membuatkan pembaca terasa
bosan untuk membacanya. Penulis juga perlu peka akan penulisan-penulisan blog
yang lain supaya penulisannya dan info yang hendak disampaikan tidak mirip sama
sekali. Hal ini kerana peluang untuk pembaca tidak membaca blog yang ditulis
oleh penulis adalah tinggi kerana telah membaca pengisian blog tersebut
terlebih dahulu di blog yang lain.
Disamping
itu, etika penulisan blog yang ketiga adalah memasukkan ayat yang humor dan
berbentuk jenaka untuk membuatkannya lebih menarik (Normaliza Abd Rahim, 2014).
Tujuan ayat humor dan berbentuk jenaka ini adalah sama seperti isi sebelumnya
iaitu bagi menghilangkan bosan pembaca dan bagi menarik perhatian pembaca.
Setiap manusia memerlukan hiburan bagi menceriakan hari mereka. Sama seperti
membaca, ketika membaca sesuatu yang informatif atau sesuatu yang ingin
diketahui, ayat humor atau jenaka ini adalah hiburan bagi pembaca-pembaca blog.
Ayat-ayat seperti ini mampu mendekatkan penulisan dengan pembaca kerana pembaca
berasa seronok untuk membaca.
Memastikan
terdapat hujah terbaik untuk menghuraikan penulisan blog (Normaliza Abd Rahim,
2014) adalah etika penulisan blog yang
keempat. Penulis memerlukan penulisan yang kreatif dan mampu membuatkan pembaca
percaya akan penulis. Hal ini, hujah yang kuat dan terbaik amat diperlukan
untuk membutakan pembaca percaya akan penulisan blog tersebut. Hujah-hujah
tersebut boleh berbentuk fakta atau pegalaman sendiri yang mungkin pengalaman
tersebut sama dengan pengalaman yang dirasai pembaca.
Mengaitkan
penulisan blog dengan berita terkini (Normaliza Abd Rahim, 2014) merupakan
etika penulisan blog yang kelima. Mengaitkan penulisan blog dengan berita
terkini adalah satu cara untuk menarik
perhatian pembaca kerana ianya merupakan blog yang terbaharu atau blog yang ‘fresh’.
Apabila pembaca merasakan bahawa blog itu adalah blog yang baharu, secara
automatiknya pembaca akan merasakan mereka tidak pernah membaca blog tersebut.
Etika
penulisan blog yang keenam adalah dengan menggunakan perkataan dan struktur
ayat yang ringkas (Normaliza Abd Rahim, 2014). Penggunaan perkataan dan
struktur ayat yang ringkas mampu menarik perhatian pembaca untuk meneruskan pembacaan.
Hal ini kerana, terdapat pembaca yang enggan membaca ketika melihat pengisian
atau penulisan blog yang agak panjang membuatkan pembaca malas membaca.
Etika
penulisan blog yang ketujuh adalah dapat dibaca dan difahami (Normaliza Abd
Rahim, 2014). Ketika membaca sesuatu perkara, sudah menjadi kepastian bahawa
sesuatu yang dibaca itu haruslah difahami. Hal ini kerana, jika penulis
menggunakan perkataan-perkataan yang sukar dibaca oleh pembaca, peluang untuk
penulisan tersebut untuk difahami adalah rendah. Hal ini kerana, penulis perlu
menulis blog yang jelas untuk disampaikan kepada pembaca-pembacanya.
Dapat
berkomunikasi dengan pembaca (Normaliza Abd Rahim, 2014) adalah etika penulisan
blog yang kelapan. Berkomunikasi dengan pembaca adalah cara bagi mendekatkan
penulis dengan pembaca dan secara tidak langsungnya akan menarik perhatian
pembaca untuk membacakan blog penulis tersebut akan datang. Penulis boleh
mempersoalkan sesuatu didalam penulisannya dan membuat pembaca terfikir-fikir
akan soalan yang diajukan oleh penulis. Blog juga mempunya ruangan komen
disudut bawah blog yang membolehkan penulis dan pembaca berinteraksi secara
tulisan.
Masukkan
moral dan nilai estetika dalam penulisan blog (Normaliza Abd Rahim, 2014)
adalah etika penulisan blog yang kesembilan. Setiap penceritaan blog yang
ditulis perlu disampaikan niat yang baik dan betul. Hal ini memasukkan moral
dan nilai estetika dalam penulisan mampu mengubah seseorang dengan hanya
sesebuah ayat yang dikongsikan. Pembaca-pembaca juga merasakan blog yang
ditulis adalah blog yang berkualiti kerana mampu menyentuh hati pembaca. Selain
itu, dengan moral dan nila estetika mampu mengajar pengajaran keseluruhan
tentang apa yang disampaikan di dalam blog.
Berilmu
untuk penulisan pendidikan (Normaliza Abd Rahim, 2014) adalah etika penulisan
blog yang terakhir. Setiap penulisan blog perlulah disampaikan bagi tujuan
untuk mendidik dan menyampaikan ilmu baharu kepada pembaca-pembaca. Setiap
penulisan yang ditulis perlu ada isi-isi yang berilmu agar penulisan tersebut
adalah penulisan yang berpendidikan.
NOREIN MANSOR, NORMALIZA ABD RAHIM (2017) : BOOM! with Social Media
Comments
Post a Comment